|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید
پاسخ به شبهات فاطمیه

پاسخ به شبهات فاطمیه

پنجشنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۱۰ ب.ظ

دفنت فاطمة لیلاً لتبقى مظلومیتها على مدى التأریخ...

ازمهم ترین شبهاتی که وهابیت با تحریک احساسات مردم، به منظور انکار قضیه هجوم به خانه وحی مطرح می کنند، این است که اگر چنین هجومی صورت گرفته چرا امیر مؤمنان علیه السلام دفاع نکرد؟ اگر به فاطمه علیها السلام حمله شد پس چرا علی علیه السلام دفاع نکرد؟

این شبهه چند پاسخ حلی دارد وچند پاسخ نقضی:                                           

پاسخ نقضی شبهه:

وهابــیت پاسخ دهند:

اولاً: پس چرا عمر از همسرش دفاع نکرد:

 موضوع از این قرار است که مغیره بن شعبه با زنی به نام ام جمیل زنا کرد. عمر در سفر حج ازمغیره درباره ام جمیل که زمانی طرف مقابل او در زنا بوده، سؤال می کند: آیا تو او را می شناسی؟ مغیره با وقاحت تمام ام جمیل را با ام کلثوم دختر امیر المؤمنین (که بنابر ادعای پوچ وهابیت همسر عمراست اگر چه ما بر این اعتقادیم که این موضوع افسانه ایی بیش نبوده ودلایلی براین مطلب وجود دارد) تشبیه کرده و می گوید: آری او ام کلثوم همسر توست. در حقیقت، مغیره در پاسخ به عمر زشت ترین جسارتها را به همسر وی کرده اما عمر هیچ گونه غیرت و دفاع وعکس العملی از خود نشان نداده است.

(وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، ج 6، ص 366، ابن خلکان- الأغانی، ج 16، ص 109، أبو الفرج الأصبهانی)

ثانیاً: پس چرا عثمان ازهمسرش دفاع نکرد؟

وقتی صحابه رسول خدا به خانه عثمان ریختند و متعرض همسر او شده و حتی دست او را با شمشیر قطع کردند، عثمان هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

همین مطلب را ابن اثیر در«الکامل فی التاریخ» و ابن کثیر دمشقی وهابی در«البدایة و النهایة» آورده اند.

ثالثاً: پس چرا پیامبر در مدت13 سال حضور در مکه دفاع نکرد؟

پیامبر اسلام در مکه مکرمه، در قبال، شکنجه صحابه و حتی قتل سمیه مادر عمار یاسر واکنش نشان نداد.

(الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 7، ص 712، ابن حجر العسقلانی).

وهابیت هر پاسخی نسبت به عدم قیام رسول اکرم در این مدت دهند همان پاسخ را مادرباره قیام نکردن امیر مؤمنان در موضوع مورد بحث خواهیم داد.

پاسخ حلی شبهه:

علمای شیعه در طول تاریخ از این شبهه پاسخ های گوناگونی داده اند که به اختصار به چند نکته بسنده می کنیم:

اولاً: امیر مؤمنان دفاع کرد:

امیر مؤمنان علیه السلام در مرحله اول وزمانی که به خانه وی تعرض صورت گرفت ازخود واکنش شدید نشان داد وبا مهاجمان ازجمله عمر برخورد کرد. «فَوَثبَ علیٌّ فَأخَذَ بِتلابیبه ثمَّ نَتَرَهُ فَصرَعَهُ و وَجَأ أنفَهُ و رقَبَتَهُ و همَّ بقتلِهِ فَذَکَرَ قولَ رسول الله صلی الله علیه وآله ومَا أوصاه بِهِ...»

گریبان او را گرفت، او را بر زمین زد و مشتی بر صورت وگردن اوکوبید؛

(کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ص567)

و همچنین علامه أبی الفضل شهاب الدین السید محمود الآلوسی البغدادی «از علمای بزرگ وهابیت» در کتاب روح المعانـی فی تفسیر القرآن العظیم و السبع المثانی، ج 3، ص 124. 

ثانیاً:علی علیه السلام تسلیم محض وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:

امیر مؤمنان علیه السلام در تمام دوران زندگی اش، مطیع فرمان های الهی بوده و هیچ وقت به خاطر تعصب، غضب و منافع شخصی از خود واکنش نشان نمی داد. آن حضرت از خدا و رسولش مأمور به صبر در برابر مصیبت های بزرگ بوده و طبق همین فرمان بود که دست به شمشیر نبرد.

مرحوم سید رضی الدین موسوی در کتاب شریف خصائص الأئمة علیهم السلام می نویسد:

امام کاظم علیه السلام می فرماید از پدرم امام صادق علیهما السلام پرسیدم: پس از به هوش آمدن رسول خدا چه اتفاقی افتاد؟ پدرم فرمود: زن ها داخل شدند و صدا به گریه بلند کردند... علی علیه السلام فرمود: ناگهان پیامبر مرا صدا زدند، وارد شده و خود را روی بدن پیامبر انداختم فرمود: برادرم! این مردم مرا رها خواهند کرد و به دنیای خودشان مشغول خواهند شد؛ ولی این کارها، تو را از رسیدگی به من باز ندارد. «فإنَّما مَثَلُکَ فی الأمَّة مَثَلُ الکَعبة نَصَبَها الله لِلناس عَلَماً...».

مثل تو در بین امت من، مثل کعبه است خدا آن را نشان داده که از راه های دور نزد آن بیایند... «و علیکَ بِالصَّبرِ علی ما ینزِلُ بِکَ و بِها(یعنی بفاطمة) حتی تَقدَموا علیَّ»

تو را به برباری در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه زهرا علیها السلام خواهد رسید، سفارش می کنم. صبر را پیشه ی خود ساز تا بر من وارد شوی.

(خصائص الأئمة علیهم السلام، ص 73- بحار الأنوار، ج 22، ص 484، محمد باقر المجلسی) 

ثالثاً:کمبود قوا و نیرو برای قیام:

امیر مؤمنان علیه السلام در موارد متعدد، نداشتن نیروی کافی را از جمله دلایل قیام نکردن خود برشمرده است. آن حضرت در خطبه ی سوم نهج البلاغه صراحت دارد: «و طَفِقتُ أَرتَئی بَینَ أن أَصولَ بِیَدٍ جَذَّاء أو أَصبِرَ علی طَخیَةٍ عَمیاء...»

در این اندیشه بودم که تنها ( و بدون یار و یاور) به پا خیزم (و حق خود و مردم را بگیرم ) و یا در این محیط پر خفقان و تاریکی که پدید آورده اند صبر کنم، محیطی که پیران را فرسوده، جوانان را پیر و مردان با ایمان را تا آخرین لحظه ی زندگی به رنج وا می دارد... «صَبَرتُ وَ فی العَینِ قَذَی وَ فی الحلقِ شَجاً...»

حضرت در خطبه ی 217 نهج البلاغه می فرماید: در امر خود نظر افکندم نه یاوری دیدم و نه مدافع و همکاری، مگر اهل بیتم که مایل نبودم جانشان به خطر بیفتد.

در جای دیگر دارد که حضرت به 30 گوسفندی که مشغول چرا بودند اشاره کردند و فرمودند: «به خدا سوگند اگربه تعداد این گله گوسفند، یار و یاور داشتم، حتما قیام می کردم».

و دلایلی دیگرکه عبارت اند از:

الف- دوری از تفرقه میان مسلمانان و نابودی اسلام.

(شرح نهج البلاغه، ج1، ص 184، ابن أبی الحدید المدائنی - الإستیعاب فی معرفة الأصحاب، ج 2، ص 497، محمد بن عبدالبر).                  

ب-احتمال شهادت همسر او و فرزندان درصورت مقاومت.

ج- امیرِ مؤمنان علیه السلام بهترین تصمیم را گرفت چون با قیام نکردن ایشان اسلام حفظ شد.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران