|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

وقتی کامیپوتر ویروسی شد باید چکار کرد؟

جمعه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۳، ۰۵:۱۶ ب.ظ

http://s5.picofile.com/file/8134064068/diagram.jpg

چه آنتی ویروس شما پیامی مبنی بر پیدا کردن ویروس نشان داد و چه شما خودتان احساس می کنید یک ویروس در کامیپوتر شما فعالیت می کند، این آموزش شما را راهنمایی می کند تا در این شرایط بتوانید بهترین مبارزه را با ویروس انجام دهید و آن را شکست دهید! این آموزش تمام راه حل های مقابله با یک ویروس را بیان می کند پس حتما همراه ما باشید.

زمانی که آنتی ویروس پیام می دهد که یک ویروس را پیدا کرده چه باید کرد؟

همه ی آنتی ویروس ها وقتی یک فایل از جایی به جای دیگر منتقل یا کپی می شود (چه توسط خود کاربر انجام شود و چه توسط نرم افزارها) فایل ها را چک می کنند تا از پاک و سالم بودن آن ها مطمئن شوند. در این هنگام ممکن است یک فایل ویروسی باشد. مثلا شما یک فایل ویروسی را از اینترنت دانلود کنید. در این صورت آنتی ویروس شما اخطار می دهد و یک پیام پایین سمت راست نمایش داده می شود یا گاهی اوقات پیام هایی به شکل های دیگر که در تصاویر زیر می بینید. اگرچه آنتی ویروس های مختلف پیام های مختلف را نشان می دهند اما معمولا همه فقط همین سه نوع پیام را دارند.

http://s5.picofile.com/file/8134065292/images_21.jpg

http://s5.picofile.com/file/8134064534/large3.jpg

http://s5.picofile.com/file/8134064442/alhattan_4bf9a98f3b.bmp

اما این پیام ها چه می گویند؟

در بیشتر مواقع پیامی که نشان داده می شود مانند عکس زیر است (از بین سه عکس بالا اولین عکس هم همین گونه است) که به شما می گوید یک ویروس پیدا شده؛ بیشتر کاربران در این گونه مواقع فکر می کنند خودشان باید ویروس را پاک کنند اما نیازی نیست در واقع وقتی پیامی شبیه به دو عکس زیر مشاهده کردید باید خوش حال باشید! چون این پیام یعنی ویروس پیدا شد و آنتی ویروس هم قادر بود که پاکش کند پس مشکلی به وجود نیامده. این پیام یعنی حتی آنتی ویروس اجازه نداد که ویروس فعالیتی از خود نشان دهد و خیلی سریع و بدون اینکه ویروس حتی بتواند یک قدم بردارد کارش را تمام کرد!

http://s5.picofile.com/file/8134065692/imadsg.png

در بیشتر آنتی ویروس ها وقتی این پیام می آید در گوشه ای از آن نوشته شده Quarantined که به معنی این است که فایل مورد نظر قرنتینه شده و همیشه زیر نظر آنتی ویروس می باشد. همچنین شما می توانید در قسمتی به نام Virus detection logs یا log files تاریخچه ی فعالیت های آنتی ویروس را مشاهده کنید که در آن جا نشان می دهد در زمانی که شما آن پیام را دریافت کردید یک ویروس شناسایی و پاک شد.

http://s5.picofile.com/file/8134066084/fenjon00486.jpg

http://s5.picofile.com/file/8134066350/image182.png

گاهی اوقات هم پیامی که ظاهر می شود از چند گزینه تشکیل شده که گزینه ی Clean باعث پاک شدن ویروس و گزینه ی Delete باعث حذف شدن فایل ویروس می شود. (از بین سه عکس بالا: عکس دوم و سوم)

در صورتی که فکر می کنیم آنتی ویروس یک ویروس را شناسایی نمی کند چه باید کرد؟

 گاهی اوقات پیش می آید که به نظر می آید کامپیوتر ویروسی شده اما آنتی ویروس هیچ ویروسی پیدا نمی کند و حتی زمانی که آن را آپدیت می کنیم هم کاری انجام نمی دهد. در این گونه مواقع باید از یک آنتی ویروس دیگر هم کمک بگیریم! البته منظورم این نیست که یک آنتی ویروس دیگر نصب کنیم چرا که خوب نیست چند آنتی ویروس همزمان روی کامیپوتر نصب شده باشد اما یک راه ساده و سریع وجود دارد تا همزمان با چند آنتی ویروس کامیپوتر را اسکن کنیم! برای اینکار باید از Online Scanner ها یا همان اسکن کننده های اینترنتی (آنلاین) استفاده کرد. برای مثال یکی از بهترین Online Scanner ها ESET Online Scanner می باشد. این برنامه ها یک فایل کم حجم را دانلود می کنند و بدون نیاز به نصب طولانی یک اسکن کامل انجام می دهند و تمام ویروس ها را پاک می کنند که برای مواقعی که وقت دانلود و نصب آنتی ویروس را نداریم، بسیار مناسب هستند.

http://s5.picofile.com/file/8134066626/image183.png

اگر Online Scanner ها ویروسی پیدا کردند مشخص است که آنتی ویروسی که روی رایانه ی خود نصب کرده اید زیاد قوی نیست پس بهتر است آن را تعویض کنید.

با ویروس هایی که آنتی ویروس ها قادر به پاک کردن آن ها نیستند چه باید کرد؟

گاهی اوقات بعضی ویروس ها کاملا در سیستم شما نفوذ می کنند و کنترل کامیپوتر را به دست می گیرند و حتی ویروس های دیگری را نیز دانلود می کنند! این گونه ویروس ها برای اینکه توسط آنتی ویروس ها شناسایی نشوند حتی در کار آنها نیز اشکال ایجاد می کنند. این اتفاق معمولا زمانی که شما بعد از اینکه کامیپوترتان ویروس شد، آنتی ویروس نصب کنید اتفاق می افتد یا گاهی اوقات که آنتی ویروس شما آپدیت نیست ویروس در کامیپوتر شما نفوذ می کند و بعد که شما آنتی ویروس را آپدیت می کنید دیگر کاری از دستش بر نمی آید. بعضی کاربران به سرعت به سراغ تعویض ویندوز می روند که اینکار اشتباه است!

در این گونه مواقع راحت ترین راه حل بوت کردن کامپیوتر در SafeMode است! یکی از حالت های ویندوز Safe mode نام دارد که در آن ویندوز اجازه نمی دهد نرم افزارها به صورت خودکار فعالیت خود را آغاز کنند که این مورد برای از بین بردن ویروس ها بسیار مفید است و واقعا جواب می دهد 

حالا آنتی ویروس خود را اجرا کنید و شروع به اسکن کردن کامیپوتر خود کنید در این حالت احتمالا ویروس مورد نظر پاک خواهد شد.

اگر ویروس حتی در حالت Safe mode (روش راه اندازی با f8) هم پاک نشد چکار کنیم؟

اشتباه نکنید باز هم نباید ویندوز را عوض کنیم! هنوز یک راه حل قوی تر وجود دارد که آن هم استفاده از بوت کردن به وسیله ی یک دیسک نجات آنتی ویروس است! دیسک نجات یک CD است که در آن یک آنتی ویروس وجود دارد اما این آنتی ویروس کاری غیر از یک آنتی ویروس معمولی انجام می دهد! در واقع وقتی شما این CD را درون کامیپوتر قرار می دهید باید کامیپوتر خود را ریستارت کنید و قبل از اینکه ویندوز بالا بیاید از روی CD بوت شوید (بالا بیایید) برای اینکار وقتی کامیپوتر ریستارت کردید در همان نوشته های عجیب و غریبی که در ابتدا مشاهده می شود دقت کنید تا اینکه پیام زیر بیاید:

بعد شما باید یک کلید را از روی کیبورد بزنید (هر چی خواستید) بعد به جای اینکه ویندوز را ببینید آنتی ویروسی که درون CD وجود دارد را می بینید که باید توسط آن ویندوز را اسکن کنید. یکی از بهترین دیسک های نجات، دیسک نجات Kaspersky می باشد.

http://s5.picofile.com/file/8134067050/image154.png

نقل از: فنجون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران