|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

علل رویگردانی مردم از حضرت علی علیه السلام

پنجشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۳، ۰۳:۱۵ ب.ظ

http://s5.picofile.com/file/8143781134/IMG13141057.jpg

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به علل رویگردانی مردم از حضرت علی علیه السلام پس از واقعه غدیر خم گفت: چطور می شود 10 هزار نفر سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد ولایت حضرت علی علیه السلام بشنوند و ظرف 2 ماه همه به ایشان پشت نهند؟

بر طبق آیات قرآن می توان گفت:

جایگاه پسر پیامبر، نسبت به دیگران بالاتر است و در قرآن کریم به داستان حضرت یوسف اشاره شده که در مقام فرزند رسل الهی بود اما برادرانش به او پشت کردند.

*در واقعه غدیر خم حضرت علی علیه السلام پسر پیامبرصلی الله علیه و آله نبود پس عجیب نیست که مردم از ایشان روی برگردانند. همچنین حضرت یوسف علیه السلام نسبت برادری با کسانی داشت که او را در چاه انداختند اما حضرت علی علیه السلام هیچ نسبت خویشاوندی با مردم آن زمان نداشت. از طرفی حضرت یوسف علیه السلام هیچ بدی به برادران خود نکرده بود اما با او چنین کردند در مقابل حضرت علی علیه السلام پدران کافر برخی از آن مردم را کشته بود پس جای تعجب ندارد که کینه در دل داشته باشند و ولایت حضرت علی علیه السلام را قبول نکنند.

*برادران یوسف علیه السلام چشم دیدن محبت های پدر نسبت به یک نفر را نداشتند چطور می شود مردم حکومت حضرت علی علیه السلام را برای مدت های متمادی در طول تاریخ تحمل کنند. از طرفی حضرت یوسف علیه السلام مدیریت و رسالت یک روستای کوچک را که می خواست بر عهده بگیرد برادرانش چشم دیدن آن را نداشتند چه برسد به حضرت علی علیه السلام که مدیریت کل جهان بر دوش او نهاده شده بود.

*برادران حضرت یوسف صحبت های پدر را یک شبه فراموش کردند حال اگر دو ماه از واقعه غدیرخم می گذرد جای تعجب ندارد که مردم سخنان پیامبرصلی الله علیه و آله را در مورد ولایت حضرت علی علیه السلام به باد فراموشی بسپارند.

*گمراه شدن مردم امری عجیب نیست گاهی این اتفاق توسط یک نفر و گاهی توسط جمعی انجام می شود به عنوان مثال سامری یک نفر بود که توانست مردم موحد آن زمان را تبدیل به گوساله پرست کند.

تغییر در افکار انسان انکارناپذیر است همچون که یاران حضرت موسی علیه السلام هنگامی که به دریا رسیدند و ایشان به اذن الهی عصای خود را بر آب زد و یاران حضرت موسی جان سالم به در بردند بلافاصله پس از آسودگی خیال تغییر رأی دادند.

*انسان موجود عجیبی است همچون که یاران حضرت موسی علیه السلام به این سرعت تغییر کردند و پس از دیدن این معجزه به پیامبر خدا گفتند یک بت مانند بت مشرکان برای ما بیاور.

*مردم طبق نص آیات قرآن کریم از خدا برگشته اند چه برسد به حضرت علی علیه السلام که بنده خداست مردم پیامبر صلی الله علیه و آله و رسل الهی را به قتل رساندند پس تعجب ندارد که حضرت علی علیه السلام را نیز به شهادت برسانند.

*عاقبت به خیری چیز بسیار مهمی است و با توجه به این تغییرات افکار آدمی باید همواره از خدا عاقبت به خیری بخواهد. یاران یزید در واقعه عاشورا نماز جماعت برپا کردند ولی از عاقبت به خیری هیچ نصیبی نداشتند.

آدم در لحظه آخر نمی داند موحد از دنیا می رود یا مشرک. نمونه های بسیاری در تاریخ هستند که در لحظه آخر عاقبت به خیر نشدند همچون افکار واقفیه. فرقه واقفیه کسانی هستند که امامان معصوم را تا حضرت موسی کاظم علیه السلام قبول دارند.

*یکی از درس های مهمی که از آیات قرآن کریم باید بیاموزیم افزایش معنویت و تقوا در کنار تعلیم و تعلم است. قرآن به تعلیم و عبادت در کنار هم تاکید می کند و ما نیز باید از این پند قرآنی درس بگیریم.

بنی اسراییل قومی بودند که از پیامبرانشان درخواست کردند تا رهبر نظامی برایشان تعیین کنند و وقتی حضرت موسی علیه السلام طالوت را معرفی کرد آنها زیر قولشان زدند. از همین واقعه درس می گیریم که تعجب ندارد مردم با حضرت علی چنین کاری کنند.

قول دادن و پای آن ایستادن یک امر مهم است گاهی مادر و پدر وقتی فرزند در شکم مادر قرار دارد از خدا می خواهند فرزندی صالح گیرشان بیاید تا شکرگزار باشند اما بعد از تولد فرزند تمام این افکار تغییر می کند. انسان گاهی خودش را هم نمی شناسد گاهی مقام، ثروت، عزل و نصب آدم را از این رو به آن رو می کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران