|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

یاری کردن امام عصر ارواحنا فداه

پنجشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۰۰ ب.ظ

http://s5.picofile.com/file/8144861242/h2bx4k0x.jpg

1. امام صادق علیه السلام می فرماید: ما را با ورع و اجتهاد کمک کنید. (کلینی، کافی، ج 2، ص 233) مراد از ورع دوری و نگهداشتن نفس از ارتکاب حرام است، حتی لغت دانان گفته اند در دروی از هرگونه قبیح نیز به کار می رود. اجتهاد نیز تلاش در کسب فضایل و انجام نیکی ها است.
2. باز آن حضرت می فرماید: ولایت ما یه دست نمی آید مگر با ورع و اجتهاد.
(کافی، ج 8، ص 212؛ تحف العقول، ص 303)
3. امام صادق
علیه السلام می فرماید: هر کسی که دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد، منتظر بماند، و از گناهان دوری کرده و به محاسن اخلاقی عمل کند. پس اگر این آدم بمیرد و حضرت قائم ظهور کند برای او همانند پاداش کسی است که حضرت را ملاقات می کند. پس تلاش کنید و منتظر بمانید که برای شما گوارا باد ای قوم مورد رحمت قرار گرفته. (غیبت نعمانی، ص 200)

4. امام صادق علیه السلام می فرماید: ما را با ورع و اجتهاد کمک کنید، به خدا قسم این امور از شما قبول نمی شود پس تقوا پیشه کنی و زبانهای خود را نگهدارید، و در مساجد نماز بخوانید، از بیماران یکدیگر عیادت کنید، پس زماین که مردم شناخته می شوند و تمیز پیدا می کنند شما هم تمیز پیدا کنید. (شرح الاخبار فی فضائل ائمة الاطهار، ج 3، ص 483) خلاصه کلام اینکه شیعه و محب اهل بیت باید از دیگران شناخته شود و اصول شیعه بودن را که در حدیث به بخشی از آنها اشاره کرده اند رعایت کند.
5. باز در حدیث است: شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند و مخالفت ما را نکند، زمانی که ترسیدیم بترسد و زمانی که امنیت هستیم احساس امنیت کند. اینان شیعیان ما هستند. ابلیس مردم را و سوسه مس کند و آنها اطاعتش می کنند ولی وقتی نزد شیعیان می آید نافرمانیش می کنند.
(دعائم الاسلام، ج1، ص67)

6. امام صادق
علیه السلام می فرماید: شما به ولایت ما نمی رسید مگر با ورع واجتهاد، راستگویی، اداء امانت، حسن همسایه داری، خوش اخلاقی، وفاء به عهد، صله رحم، و ما را با سجده های طولانی کمک کنید. (بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، ج 2، ص 261)


از این احادیث به دست می آید که شیعه باید ورع و اجتهاد داشته باشد که خود حضرات نیز بعضی از مصادیق این ورع و اجتهاد را بیان داشته اند. مثل، راستگویی و پرهیز از دروغگویی، رعایت حقوق همسایه، عیادت از مریضان، حضور در مساجد، خوش اخلاقی، اداء امانت و سایر اموری که در این احادیث و احادیث دیگری به آنها اشاره شده است.
پس اگر می خواهیم حضرت صاحب الامر را کمک کنیم باید از گناه پرهیز و نسبت به انجام خوبیها و محاسن اخلاقی جدی باشیم.

نظرات (۱)

ســــلااااااااااااام
چه قالب قشنگی داره وبلاگت
مطالبت هم جالبن ☺
پاسخ:
سلام
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران