|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

2 ساعت زودتر در حرم رضوی اذان گفته شد!

چهارشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۰۴ ق.ظ

احمد مهرمشهدی را بیشتر به عنوان مؤذن و استاد تواشیح و ابتهال می‌شناسند. او آن‌طور که می‌گوید از سال 1328 تا اواسط دهه شصت مؤذن مسجد گوهرشاد بوده و از این نظر نامش در کنار چهره‌های چون مرحوم آقاتی در تاریخ ثبت شده است. با او به بهانه 35 سال مؤذنی در حرم مطهر به گفت‌وگو نشسته‌ایم. شما را به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مؤذنان مسجد گوهرشاد می‌شناسند. چه شد که این افتخار نصیبتان شد؟

افتخار مؤذنی را بیشتر مدیون پدرم هستم. ایشان من را در این امر بسیار تشویق می‌کرد و از من می‌خواست که مواقع اذان به پشت بام خانه بروم و اذان بگویم. خب من هم این کار را با علاقه دنبال می‌کردم. اما قضیه فعالیت من در مسجد گوهرشاد؛ ماجرا از اینجا شروع شد که یک روز موقع اذان ظهر در مسجد گوهرشاد بودم و به خاطر امر پدرم همانجا شروع کردم به اذان گفتن.

این اذان مورد استقبال جمعی از مردم قرار گرفت. بعد هم فردی به نام چراغچی (پدربزرگ سردار شهید ولی‌ا... چراغچی) که بعد فهمیدم مسئول انتظامات، برق و روشنایی مسجد است، به من گفت: «از فردا هم بیا و همین‌جا اذان بگو.» این شروع کار من بود. البته فردا هم که اذان گفتم مورد توجه جمعی از مردم قرار گرفت و کار من همین‌طور ادامه پیدا کرد و با اذن پدرم مؤذن رسمی مسجد شدم.

طبعا خاطره‌های فراوانی هم از این سال‌ها برایتان مانده است.

بله. یکی از شیرین‌ترین خاطراتم این است که من عادت داشتم هر شب ساعتمان را برای موقع اذان کوک کنم تا برای اذان خواب نمانم. همیشه هم از ترس خواب ماندن، چند بار قبل از زنگ ساعت بیدار می‌شدم. یک شب بعد از اینکه از خواب بیدار شدم، ساعت را نگاه کردم و به نظرم رسید که موقع اذان است. 10 دقیقه‌ای خودم را به حرم رساندم و به محض رسیدن سیستم صوت را روشن کرده و شروع به اذان گفتن کردم.

یادم هست همین‌طور نفس نفس می‌زدم و اذان می‌گفتم. اذان که تمام شد در را بستم و آمدم بیرون، ولی به محض اینکه در شبستان را باز کردم، دیدم تعدادی از خدام با حالت برافروخته‌ای جلوی در ایستاده‌اند. گفتم: «آدم است دیگر، خواب می‌ماند!» دیدم حاج‌آقای طاهری، متولی موقوفه‌های گوهرشاد عصبانی‌تر شد و گفت: «تو حالت خوب است؟ هنوز دو ساعت و 10 دقیقه به اذان صبح مانده...» این مسأله آن زمان خیلی بد بود، چون آن موقع همه مردم با صدای اذان مسجد گوهرشاد از خواب بیدار می شدند.

تا چند سال مؤذن مسجد گوهرشاد بودید؟

حدود 35 سال. بعد هم پسرم حدود 15 سال مؤذن مسجد بود.

از مؤذن‌های آن زمان مسجد گوهرشاد چه کسانی را به یاد دارید؟

خدابیامرز مرحوم آقاتی یکی از کسانی بود که همزمان با من جزو مؤذنان مسجد گوهرشاد بود. ایشان به عقیده من از خوش‌صداترین مؤذن‌های معاصر است. البته سابقه ایشان در مسجد گوهرشاد از من بیشتر بود. یادم هست ایشان آن‌قدر زیبا اذان می‌گفت که در وجود خود من هم اثر می‌گذاشت. به نظرم اذان ایشان واقعا منحصر به فرد و تکرارنشدنی است.

مشهور است شما در آن دوره از دوستان نزدیک رهبر انقلاب در مشهد بودید. از ایشان هم خاطره‌ای دارید؟

بله. اتفاقا خاطره‌ام به حرم مطهر هم مربوط است. یادم هست در جلسه‌ای که آن زمان در مسجد جامع‌گوهرشاد تشکیل شده بود، استاد «ابوالعینین شعیشع» را از مصر دعوت کرده بودند. قبل از ایشان هم قراء مختلفی مثل استاد سادات‌فاطمی، مرحوم استاد اوحدی، مرحوم استاد نازدار، بنده و چند نفر دیگر قرائت کردیم. در حین برنامه من متوجه شدم که گویا آقای خامنه‌ای هم قصد شرکت در این برنامه را داشته‌اند، ولی مأموران رژیم اجازه این کار را به ایشان نداده‌اند.

چون ایشان به خاطر فعالیت‌های مبارزاتی‌شان تحت‌نظر بودند و ورودشان به جلسات ممنوع بود. جالب اینکه بعد فهمیدیم ایشان به خاطر علاقه زیادی که به قرائت قرآن دارند، به کفش‌داری داخل مسجد رفته‌اند و از آنجا تلاوت‌ها را گوش می‌کنند.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران