|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید
شبهه افکنی‌‌ درباره سیادت حضرت علی (علیه السلام)

شبهه افکنی‌‌ درباره سیادت حضرت علی (علیه السلام)

سه شنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۴:۵۰ ب.ظ

می گویند امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام سید نیست 😳 و سیادت از پدر به فرزندان منتقل می شود پس حسنین علیهما السلام سید نیستند ⚠ و اصل سیادت را منکر می شوند.

 

🚨 #شبــهـه_سید #به_گــ👂ـوش_باشیدبه دشــ👹ـمـن🚦#چراغ_سبز_نشان_ندهیم

 

با یک جستجوی تاریخی ساده در انساب جواب این 👇👇 #شبهه حل می شود

محمّد بن عبدالله بن عبدالمطلّب بن هاشم بن عبدمناف 

علی بن ابی‌طالب بن عبدالمطلب بن‌ هاشم بن عبدمناف

نتیجه: عبدالله و ابوطالب برادر هستند پس محمد و علی پسر عموی همدیگرند

 

پی نوشت:

#بنی_هاشم

#انا_و_علی_من_شجرة_واحدة

 

انسان #اصل_و_ریشه خود را فراموش نمی کند و همیشه به دودمان خود می بالد از این جهت بعضی از فامیل ها بر حسب اسم نیاکان و اجداد و یا طایفه نهادینه شده اند.

 

سادات به خاطر افتخاری که از طریق انتساب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) داشتند سعی می کردند نسب و شجره نامه خود را حفظ کنند و نسل بعد از نسل به فرزندان خود برسانند و الان شجره نامه های زیادی از شجره سادات نزد علمای انساب است.

گفتنی است سرسلسله سادات از #هاشم_جد_پیامبر (صلی الله علیه و آله) شروع شد، لذا #عبدالمطلب و پدران پیامبر و امام علی (علیه السلام) نیز سادات هستند و فرزندان امام علی (علیه السلام) نیز سید هستند. اما از آنجا که هر کدام از امامان (علیهم السلام) نیز #مقام_رفیع و بلندی دارند وقتی نسل سادات به هر کدام از امامان که برسد آن امام به عنوان سرسلسله آنها معرفی می شود.

 

 مانند: سادات علوی، حسنی، حسینی، موسوی و رضوی و...

 

لذا سیادت فرزندان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از طرف امام علی (علیه السلام) نیز به آنان رسیده است.

📚 کلمه ‏ى «سید» در اصل به معناى کسى است که صاحب مجد و عظمت است. و به همین اعتبار، نسل پیامبر اسلام را سید مى‏ گویند. از سخنان ابن شهر آشوب به دست مى ‏آید که در قرن ششم هجرى قمرى کلمه ‏ى "سید" رواج کامل داشت و اولاد پیامبر را سید مى‏ گفتند.

 تحقیقات نشان مى ‏دهد که در قرن چهارم و پنجم کلمه «سید» به همراه قرینه بر اولاد پیامبر اطلاق مى‏ شد و در قرن ششم بدون قرینه استعمال مى‏ گردید. 

در عصر حاضر، در ایران به بنى هاشم سید مى‏ گویند و به غیر آن به کسى سید نمى ‏گویند. در حجاز کسانى را که از طریق امام حسین به پیامبر مى‏ رسند، سید مى ‏گویند. در قسطنطنیه عموم مردم را سید مى‏ گویند و در آنجا کلمه سید دلالت بر هاشمى بودن ندارد. در عهد صفوى به اولاد پیامبر کلمه‏ ى میرزا را اطلاق مى‏ کردند ولى در زمان ما میرزا دلالت بر هاشمى بودن ندارد.

 

 جامع الأنساب، آیت‏ الله روضاتى، ج 1، ص 32

مامقانى مى‏ نویسد: در غیر حجاز کلمه سید به بنى هاشم و بنى عبدالمطلب اطلاق مى‏ شود. در #کشورهاى_عربى_شیعیان این کلمه را به اولاد هاشم و عبدالمطلب اطلاق مى‏ کنند ولى عرب #غیر_شیعه آن را در معناى لغوى آن بکار مى ‏برند.

علم النسب، ج 1، ص 144

عبدالمطلب در میان مردم عرب با عنوان #سَیِّدُ_البطحاء و #ابوالسّادة_العشرة معروف بود و چون داراى شرف و سیادت بود، او را «سَیِّد» مى ‏نامیدند و در همان زمان تمام عرب، سیادت، سرورى و زعامت او را پذیرفتند. قبیله‏ ى قریش زعامت و سیادت او را قبول کردند و عرب دیگر هم او را به عنوان زعیم و رئیس پذیرفتند

 

 بحارالانوار، ج 15، ص 123 و 127

مورج‌ بن ‌عمرو السدوسی که در قرن سوم می زیست در کتاب خود می نویسد: «فکان #عبدالمطلب #سید قریش فى عصره لا ینازع السودد»

 ترجمه: پس عبدالمطلب در عصر خود سرور و زعیم بى‏ رقیب قبیله ‏ى قریش بود.

📚 کتاب حذف من نسب قریش، مورج‌ بن ‌عمرو السدوسی، ص ۴

⬅ ابرهه براى تخریب کعبه با نیروهاى خود در نزدیکى مکه استقرار یافت. #عبدالمطلب به نزد ابرهه رفت. ابرهه در ضمن سخنانش، به عبدالمطلب گفت: «یحقّ لک ان تکون #سیِّد قومک؛ تو را مى‏ سزد که سیِّد و زعیم قوم خودت باشى»

📚 بحارالانوار، ج 15، ص 130، س 15

به این ترتیب، در آن عصر، در میان مردم، تنها #عبدالمطلب را #سید مى‏ گفتند و هر گاه این کلمه تنها و بدون قید یاد مى‏ شد، عبدالمطلب را شامل مى ‏گردید و عرب آن زمان به هر کسى سید نمى‏ گفتند.

پدر پیامبر اسلام عبدالله است. عبدالله وفات کرد و مادر پیامبر هم وفات کرد. سرپرستى پیامبر اسلام با عبدالمطلب بود.

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) محبوب دل عبدالمطلب بود. روزى عبدالمطلب با افراد خود نشسته بود و پیامبر کودک خردسال بود. عبدالمطلب به آن افراد گفت: «انّى ارى انّه سیأتى علیکم یوم و هو #سیدُکم»

 ترجمه: من به حقیقت مى ‏بینم که روزى مى‏ آید که او سید و سرور شما مى‏ گردد. این پیشگوئى عبدالمطلب تحقق یافت و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) #سید و سالار همه شد. 

📚 بحارالانوار، ج 15، ص 143، س 2

 

✅ این شبــهه ناکام ماند به جهت اینکه؛ علاوه بر سید بودن حسنین از ناحیه پدر علیهم السلام از طرف مادر نیز به صریح قرآن #سید هستند که آیه ۸۴ سوره انعام و #آیه_مباهله با صراحت خود از حسنین علیهما السلام با لفظ "ابناءنا" تعبیر می کند.

نسل پیامبر با دخترش حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ادامه یافت و فرزندان حضرت فاطمه فرزندان پیامبر هستند. چون پیامبر پسران (قاسم، طاهر، ابراهیم) خود را از دست داده بود.

 

و اضافه بر آن احادیث زیادی وجود دارد که پیامبر آن دو را با عبارت: الحسن و الحسین #ابنایْ و #سیدیْ شباب اهل الجنة یاد کرده.

 

#خاتمه

حضرت امام موسى الکاظم (علیه السلام) فرمود: روزى به مجلس #هارون_الرشید خلیفه ‏ى عباسى وارد شدم. هارون سؤال هایى کرد و من جواب دادم. #هارون پرسید شما چگونه مى‏ گویید که پسر پیامبرید در حالى که #پیامبر_نسل_نداشت. او فقط دختر داشت و نسل انسان از پسر مى ‏ماند نه دختر. من در جواب سؤال هارون آیه 84 سوره ‏ى انعام را خواندم.

 خداوند مى‏ فرماید: و وهبنا له اسحق و یعقوب کلاً هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسى و هارون و کذلک نجزى المحسنین و زکریا و یحیى و عیسى و الیاس کل من الصالحین؛

📚 المیزان، ج 7، ص 241، عربى، بیروت، چاپ دوم

 

🔶 به هارون گفتم: اى هارون! پدر عیسى کیست؟ هارون گفت: عیسى پدر ندارد. گفتم: پس چطور عیسى از نسل ابراهیم بشمار رفته است؟! پس بدان که خداوند عیسى را از طریق مادرش مریم به نسل حضرت ابراهیم ملحق ساخته است. #ما_هم_از_طریق_مادرمان_حضرت_فاطمه_زهرا از نسل پیامبر اسلام به حساب مى ‏آییم.

📚 تفسیر صافى، ج 1، ص 530 چاپ دوجلدى قدیمى، تفسیر نمونه، ج 5، ص 328 به نقل از نورالثقلین، ج 1، ص 743

 

کلمه‌ی «سید» سه بار در قرآن آمده است. دو بار به شکل مفرد و یک بار به شکل جمع:

 

1⃣ در داستان یوسف، در ماجرای او با زن حاکم مصر، برای اشاره به شوهر آن زن از عنوان «سیدها» استفاده شده است: و ألفیا سیدها لدی الباب. «سیدها» در این عبارت یعنی «آقایش»، که منظور شوهرش است.

2⃣ در قرآن از یحیی با صفت «سید» تکریم شده است: أن الله یبشرک بیحیی، مصدقا بکلمه من الله و سیدا و حصورا و نبیا من الصالحین. یحیی سید است، یعنی آقا و بزرگوار است.

3⃣ در قیامت مردم می‌گویند ما از «سادتنا» یعنی بزرگانمان اطاعت کردیم و آنان ما را گمراه کردند: إنا أطعنا سادتنا و کبراءنا فأضلونا السبیلا. «ساده» یا «سادات» جمع سید و به معنی سروران و بزرگان است.

  • حیـدر کـرار

نظرات (۱)

وبلاگتون عالیه من الان مدتی هست که هر روز سر میزنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران