|بر بال اندیشه|

سلام خوش آمدید

اهمیت نمــاز در روایــات

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۹:۵۶ ق.ظ

http://s3.picofile.com/file/8197644818/namaz_1.jpg

نماز یکی از فریضه‌های مهم و اصلی اسلام است که به عنوان دومین رکن اسلام قرار گرفته است و پلی ارتباطی بین خدا و بنده‌اش است. در نماز، بنده دلش را برای راز و نیاز با خدایش باز می‌کند و شروع به حرف زدن، ستایش کردن و درخواست از خداوند می‌کند و نهایت بندگی‌اش را برای خداوند به منحصه‌ی ظهور می‌گذارد. در این بین نماز می‌تواند پل ارتباطی قوی تری باشد وتمام ثوابش را در بر داشته باشد، به شرطی که بر طبق قرآن و سنت صحیح و در اول وقت بر‌‌گذار شود. و انجام آن از طرف نماز‌گذار به تأخیر انداخته نشود. ما نیز در اینجا به دلیل اهمیت موضوع و عادت کردن مردم به تأخیر انداختن نمازها، اشاره‌ای گذرا و قابل فهم بر این مسئله می‌کنیم تا توانسته باشیم تا حدودی در تبیین بحث خواندن نماز در اول وقت آن، انذار و تبشیری کرده باشیم. خداوند در قرآن می‌فرماید: إن الصلاة کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا (نساء، ۱۰۳) ‹بی‌گمان نماز بر مؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم و معین است›.

*بالاترین مقام: «ما من شیء بعد المعرفة یعدل هذه الصلوة»1 امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: بعد از خدا شناسی هیچ چیزی با نماز برابری نمی کند.

*ستون دین: «الله، الله فی الصلوة ،فانها عمود دینکم »2 امام علی (علیه السلام) می فرمایند: خدا را خدا را (در نظر بگیرید) در مورد نماز، نماز ستون دین شماست.

*مقدم بر اعمال : «اول ما ینظر فی عمل العبد فی یوم القیامة فی صلاته »3 رسول الله (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: اول چیزی که در روز قیامت در اعمال بنده مورد توجه قرار می گیرد نماز وی است.

*محبوب خداوند: «احب الاعمال الی الله عزوجل الصلاة »4 امام علی (علیه السلام) می فرمایند: محبوبترین اعمال، نزد خداوند، نماز است.

*روشنی چشم پیامبر: «جعل الله جل ثناؤه قرة عینی فی الصلوة»5 رسول الله (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: خداوند متعال روشنی چشم مرا در نماز داده است.

*وسیله تقرب: «الصلوة قربان کل تقی»6 امام علی (علیه السلام) می فرمایند: نماز وسیله تقرب هر پرهیزکاری است.

*بهترین عمل ها: «اوصیکم بالصلاة و حفظها فانها خیر العمل و هی عمود دینکم »7 امام علی (علیه السلام) می فرمایند: شما را به نماز و حفظ آن سفارش می کنم، زیرا نماز بهترین عمل و ستون دین شماست.

*شاخص ایمان و کفر: «بین الایمان و الکفر ترک الصلوة»8 رسول الله (صلی الله علیه و آله) می فرمایند: شاخص بین ایمان و کفر ترک نماز است.

*دژ شیطان ستیزی: «الصلوة حصن من سطوات الشیطان»9 امام علی (علیه السلام) می فرمایند: نماز دژی است برای در امان ماندن از نفوذ شیطان.

پی نوشت:

1. بحار، ج 84، ص 264

2. نهج البلاغه، سید رضی

3. بحار، ج 82، ص 227

4. وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی

5. بحار، ج 77، ص 77

6. بحار، ج 10، ص 99

7. بحار،ج 82، ص 29

8. کنزالعمال، ح 18869

9. غررالحکم، عبدالواحد تمیمی

برگرفته از: نماز است سر خط آزادگی

  • حیـدر کـرار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
|بر بال اندیشه|

» بـا قـرار دادن کـد لـوگـوی حمـایتی مـا در سایـت یـا وبـلاگ خود، ضمن یـاری در جهت گســترش عقــاید، زمیــنه آشنـایـی دیــگر کاربـران را بـا ایـن سایت فراهـم آوریـد.

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران